تبلیغات
.:. احیاگران .:.
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 24 فروردین 1390

دکتر حسین خیراندیشمزاج شناسی پرتوی گسترده بر کل نظام زیست دارد و فهم آن زندگی را زیبا و سازگار با طبیعت می سازد و از پرتو این سازگاری، سلامت و آرامش و متانت بر می خیزد ...

متن حاضر، مطلبی است پیرامون تعریف مزاج و انواع آن و تأثیرات طبیعت و کائنات (که هر کدام مزاجی خاص خود را دارد) بر زندگی، نوع رفتار، منش و روحیه انسانی و حالات جسمی او و مهمتر از همه شناخت مزاج ها برای تشخیص و درمان بیماری ها.

ادامه مطلب

به نام خدا

زندگی انسان، پرواز بر روی بال قواعد و نظام دقیق طراحی شده توسط حضرت باری تعالی است که سختی و خشونت در آن راه ندارد، ناکای و ناکارآمدی در آن رسوخ نمی کند، همه چیز هم گام و هم زبان و همراه و هم آوا و هم سوی حرکت بشر می شود و مسیر تکامل را بسوی انسان باز می کند.

از جمله قانونمندی های حاکم بر نظام هستی، طراحی مزاج خلقت است. خداوند تبارک و تعالی آسماها و زمین و مخلوقات مابین آن (سیارات، کائنات، نباتات، حیوانات، جن و انس)، پندارها، گفتارها، رفتارها، حرص و آز، کینه، تواضع، بخشش، عشق، ایثار و مجموعه پدیده های اخلاقی را دارای مزاج و سرشت آفریده است.

برخی از موجودات مانند ابلیس و جن از عنصر گرمی خلق شده اند «خلقتنی من نار» (سوره مبارک اعراف آیه 12). برخی از حیوانات نیز عنصر غالب خلقت آن ها از یک مزاج نشءت می گیرد مانند زنبور که از جنس صفراست و عنصر آتشی در آن غلبه دارد و یا مانند مورچه که از جنس سوداست و عنصر خاکی در آن غلبه دارد. در پستانداران مصداق مزاج ها را این گونه می توان بیان کرد که شیر درنده از خون غالب آفریده شده و عنصر هوایی در آن غلبه دارد، الاغ از بلغم آفریده شده و عنصر آبی در آن غلبه دارد، سگ از سودا آفریده شده و عنصر خاکی در آن برتری دارد، گرگ از عنصر صفرا آفریده شده و عنصر آتشی در آن برتری دارد. در خرندگان نیز اختلاف در ترکیب عناصر خلقت آنان مشهود است.

در گیاهان وجود عناصر چهارگانه به وضوح مشاهده می شود. گیاهانی که خوردن آن موجب ایجاد گرمی در بدن می شوند را گیاهان گرم و تر، و گیاهانی که خوردن و حتی لمس آن ها موجب گرمی شدید و تشنگی فوری شده و تکرار مصرف آن ها ایجاد خارش و سوزش در تن می نماید را گرم و خشک می نامیم. گیاهانی که موجب دفع حرارت بدن شده و تشنگی را فرو می نشانند و تکرار مصرف آن ها باعث کاهش انرژی می گردد را سرد و تر نام گذاری می کنیم و گیاهانی که از گرمی بدن می کاهند لکن رفع تشنگی نمی کنند، بلکه تکرار مصرف آن ها خشکی بدن و لاغری به همراه دارد را گیاهان سرد و خشک به حساب می آوریم. در مجموع عناصر گرم و خشک را صفرازا، گرم وتر را مولد خون، عناصر سرد و تر را بلغم زا و مواد و عناصر سرد و خشک را سودازا نام گذاری می کنیم.

اشیاء، مواد و مصالح معدنی نیز دارای چنین ویژگی هایی هستند. مثلا گچ دارای مزاج سرد و تر است از این جهت، کسانی که در مناطق مرطوب زندگی می کنند نباید برای پوشش جداره داخلی محل سکونت خود از گچ استفاده کنند چون این ماده معدنی موجب جلب رطوبت بیشتر فشا گردیده و ساکنان آن را مستعد پذیرش بیماری های سرد مانند روماتیسم و پا درد می سازد. در این موقعیت های جغرافیایی باید از پوشش چوبی استفاده نمود.

 

استمرار بهره مندی انسان ها از پرتو انرژی ماه و خورشید (نیرین) مزاجی را پدید می آورد که آن را مزاج فصل و مزاج موقعیت جغرافیایی می نامند و انسان ها باید آداب تغذیه و زندگی خود را با آن هماهنگ نمایند. علاوه بر پرتو نیرین، سیارات دیگری نیز هستند که دَوَران و چرخش آن ها متفاوت است (چرخشی کمتر از یک سال تا گردشی بیش از سی سال)، از این جهت گاهی پرتو ستاره و یا سیاره ای با سیاره دیگر تلاقی کرده و هم زمان می شود. این هم زمانی موجب تابش عنصری جدید می گردد که می تواند تغییراتی مثبت و یا منفی در کیفیت مزاج مخلوقات کره زمین اعم از حیوانات و انسانها و گیاهان پدید آورد که برآیند اثر مثبت و منفی این سیارات در ساعتی خاص بر کره زمین را ساعت سعد و یا ساعت نحس می نامند.

از دیدگاه مزاج شناسی، پرتو سیارات و کائنات می تواند در فیزیک عناصر و اشیاء اثر بگذارد و ماهیت آن ها را دگرگون سازد؛ از این رو تشخیص مزاج زمان و مکان را برای انجام افعال گوناگون ضروری می پندارند. زمان شناسی یا کورنولوژی) علمی است که ضرورت توجه به این پرتو ها را توصیف می نماید. شادابی افراد در فصل بهار و پر انرژی شدن افراد در ایام سیزده و چهاردهم ماه قمری، ناشی از این پرتو است، که افزایش آن گاهی موجب بروز رفتارهای ناهنجار مانند دعواها، تصادفات، خودکشی ها و جرایم جنون آمیز می گردد.

رفتارها ناشی از پندار انسانند، وهم پنداری نشأت گرفته از گرمی و یا سردی روان است. معمولا انسان گرم مزاج دارای پنداری مثبت و اندیشه های کارساز و روحی مقاوم و پابرجاست و انسان سرد مزاج دارای پنداری منفی و روحیه ای ضعیف و یأس آمیز است که موجبات تزلزل در کار و تلاش را فراهم می نماید.

کبر، حسد، حرص و آز، کینه و بخل جلوه هایی از پندارهای سرد و تواضع، مهر، بخشش، سخاوت و همنوع دوستی جلوه هایی از پندار گرم تعریف می شوند. نقطه اوج کلمات گرم، پیام الهام بخش و امید آفرین است و نقطه اوج کلمات سرد جمله ای یأس آور و دور کننده از رحمت الهی است.

بر اساس مثال ها و تصویری که تقدیم شد، مزاج شناسی پرتوی گسترده بر کل نظام زیست دارد و فهم آن زندگی را زیبا و سازگار با طبیعت می سازد و از پرتو این سازگاری سلامت و آرامش و متانت برمی خیزد و هرگاه آرامش برای زندگی فراهم شد، زیست انسان مقرون با رضایت و بهشتی گونه است.

نویسنده: دکتر حسین خیراندیش

منبع: برگرفته شده از مقدمه کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی




برچسب ها: دکتر حسین خیراندیش، طب اسلامی، مزاج شناسی، طبع، طبیعت انسان، کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی، دکتر غلامرضا کرد افشاری،
طبقه بندی: طب، تغذیه و بهداشت، 
ارسال توسط مدیر سایت
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا با ترویج و احیاء فرهنگ و تمدن و علوم ناب اسلامی و جایگزین کردن آن بجای فرهنگ غربی، فضای جامعه، اسلامی نمی شود؟



مطالب جالب و مفید
شخصیتها
آیت الله سید علی خامنه ای دکتر علی اکبر ولایتی استاد حسن رحیم پور ازغدی دکتر حسین روازاده حجت الاسلام سید صمصام الدین قوامی آیت الله داوود صمدی آملی دکتر حسین خیر اندیش دکتر غلامرضا کرد افشاری
صفحات جانبی

قالب وبلاگ

پیامک عاشقانه